• Jak vytvořit mediální analýzu

    5. 4. 2017

    Začínáte tvořit komplexní a integrovanou mediální kampaň? Prvním krokem je vytvoření mediální analýzy, která vám zodpoví všechny případné otázky. Jak ale udělat takovou analýzu? Shrnuli jsme pro vás veškeré nezbytnosti dokonalé mediální analýzy.

    Vytváření nové marketingové strategie přináší řadu otázek. Jaké webové servery bude nejlepší oslovit? Která tištěná média o nás nejvíce píší? S tímto vším může pomoci dokonale provedená mediální analýza.

    Desetitisíce redaktorů, tisíce online serverů, desítky tištěných médií a jeden vlastní plán. Český mediální trh je velmi bohatý a zvolit tu nejlepší strategii je stále obtížnější. Pojďme si projít několik kroků, na které při mediální analýze není radno zapomínat.

    Zvolte správné časové období

    Monitorovací nástroje šly za poslední roky velmi kupředu. Dnes umožňují vyhledávat mediální zmínky až několik let do minulosti. Volba dostatečně dlouhého období je pro začátek stěžejní. Příliš velký časový horizont nás však může zahltit takovým množstvím dat, jaké nebudeme schopni zpracovat.

    Vytvořte si časovou osu

    Přehled počtu článků za jednotlivé měsíce nebo týdny nám umožní vytvořit podrobnou časovou osu vývoje zmínek. Díky tomu jsme schopni identifikovat výkyvy od průměru a určit tak čas, kdy je o náš produkt největší zájem.

    Vypište hlavní témata

    Předchozí krok nám pomůže získat povědomí o hlavních tématech, která média zajímají.

    Dejte pozor na regionální mutace

    Je čistě na nás, zda budeme zohledňovat regionální mutace, či ne. Nicméně je na místě si na ně dávat pozor. A to nejen v negativním slova smyslu. Odhalení zájmu jednotlivých okresních nebo krajských deníků může o naší značce velmi napovědět. Například to, zda je atraktivní pro celý český trh.

    Určete tonalitu

    Mají nás rádi? Nemají nás rádi? Jedná se o náročný proces, který vyžaduje podrobnou analýzu prakticky všech mediálních výstupů. Tento krok je velmi důležitý pro další komunikaci.

    Rozlište mediatyp

    Online co do množství redakcí jasně válcuje tištěného konkurenta. Je ve stejném poměru zmiňována i naše značka?  

    Odhalte nejaktivnější média

    Který mediální dům a která redakce o nás píše nejvíce? Dobrý medialist je základem každého PR. Jeho vznik by se měl odvíjet od mediální analýzy.

    Nezapomeňte na konkurenci

    Všechny předchozí kroky by bylo dobré udělat také pro konkurenční společnosti. Tímto můžeme nejen identifikovat potenciální neobsazená místa v médiích, ale zároveň načerpat inspiraci pro svou komunikaci.

    Richard Mužátko

    Richard Mužátko

    content specialist