• Marketing v době COVID-19: Rozhodujte se na základě dostupných dat

    30. 3. 2020

    Jak krize COVID-19 ovlivňuje současný marketing? Jak se mění nákupní chování uživatelů nebo tržby e-shopů? Dali jsme pro vás dohromady důležité informace, které vám mohou pomoci při rozhodování ohledně marketingových aktivit.

    Za několik posledních týdnů se díky pandemii koronaviru rapidně změnily zájmy českých zákazníků i reklamních sdělení na internetu. Vzhledem k opatřením vlády a následné nemožnosti zajít do restaurace, do hospody, na festival, nebo jít jednoduše ven s přáteli, tráví Češi mnohem více času online. Některé kategorie zboží dnes dokonce není možné zakoupit jinak než prostřednictvím internetu.

    Koronavirus mění reklamu na sociálních sítích

    Vzhledem k současné situaci mnoho společností přehodnotilo své kampaně i online komunikaci. Značky velmi rychle reagovaly na pandemii změnou obchodních sdělení i snímků, které používají v reklamách i v organických příspěvcích. Snímky nyní ve většině případů odrážejí veřejné mínění. Postupně mizí například obrázky spojené s cestováním a objevují se příspěvky, které se týkají imunity, zdravého životního stylu, nebo možností domácí zábavy. Dle výzkumu společnosti Pattern89 dokonce vzrostl počet obrázků lidí, kteří si umývají ruce nebo obličej, a to o 600 %. 

     

    zdroj: facebook.com

    Problém s reklamou na respirátory

    Světově nejnavštěvovanější sociální síť Facebook zakázala reklamy a obchodní sdělení týkající se prodeje respirátorů. Facebook však nebyl jediný, kdo reagoval na současnou situaci podobným opatřením. K boji proti obchodování se strachem se přidaly například společnosti eBay nebo Amazon. eBay oznámil, že zablokuje všechny reklamy s obličejovými maskami, dezinfekčními prostředky a dezinfekčními ubrousky. Amazon odstranil desítky tisíc nabídek zboží pro základní potřeby, u kterých v souvislosti s krizí COVID-19 neúměrně narostly ceny.

    Jak firmy pomáhají podnikatelům?

    Mnoho firem reagovalo na současnou krizi směrem k podnikatelům postiženým vládními opatřeními obrovskou vlnou solidarity a speciálními nabídkami, které jim pomohou současnou situaci lépe zvládnout.

    ThePay například napomůže podnikání na internetu tím, že poskytne platební bránu zdarma, a to po celou dobu trvání stavu nouze.

    zdroj: thepay.cz

    Pomocnou ruku českým firmám a živnostníkům podal i Seznam, který na projekt s názvem „Nenecháme vás v tom“ vyčlenil 100 000 000 Kč.

    zdroj: nenechame-vas-v-tom.cz

    Facebook pomůže firmám, jejichž podnikání bylo zasaženo koronavirem, částkou 100 milionů dolarů.

    zdroj: facebook.com

    Ani my vás v tom nenecháme! Vytvořili jsme speciální nabídku pro naše stávající i nové zákazníky, a to formou 10 % bonusu z vámi již utraceného nebo objednaného rozpočtu. Podrobné informace v následujících dnech najdete na našem blogu.

    A co nám k současné situaci v online marketingu říkají data?

    O vývoji současné situace vzhledem k online byznysu a zájmům uživatelů na internetu, nám hodně napoví naměřená data.

    Například společnost MonkeyData v posledních týdnech pracovala na výzkumu, do kterého se zapojilo více než 1 200 e-shopů reprezentujících kategorii malých a středních firem. Při meziročním srovnání obratu zapojených e-shopů bylo zjištěno, že e-commerce v letošním roce vykazuje nárůst tržeb. V 9. týdnu, kdy byl v ČR zaznamenám první nakažený koronavirem, vzrostly tržby cca o 20 %. V 11. týdnu, kdy byl vyhlášen stav nouze, můžeme v grafu pozorovat ještě mnohem vyšší nárůst tržeb, a to o cca 30 %.

    zdroj: ecomcovid19.cz

    Díky koronavirové krizi meziročně vzrostly tržby u následujících segmentů: zdraví – (+ 206,35 %), stavebniny (+119,25 %), dětské zboží (+103,1 %), drogerie (+101,37 %).

    Naopak výrazný meziroční pokles byl pozorován u segmentů zahrada, oblečení a móda, kancelář, dílna a sklad.

    zdroj: ecomcovid19.cz

    Vládní nařízení v ČR dle očekávání také ovlivnila konzumaci médií. Dle statistik uveřejněných společností MEDIAN, s.r.o. v rámci projektu adMeter byl sledován nárůst konzumace médií, a to především u zpravodajských kanálů.

    V posledních dvou týdnech rostl část strávený s elektronickými médii (TV, rozhlas, internet). Z průměrných cca 8 hodin před zavedením opatření vzrostla mediální konzumace napříč mediatypy na 8 a půl hodiny denně. V neděli 15.3. tento čas strávený s médii dosáhl svého maxima, a to 9,75 hodiny.

    zdroj: median.eu

    Za poslední týden výzkumná společnost MEDIAN naměřila další změny týkající se mediální konzumace, které mohou inzerentům pomoci v rozhodování o investicích do reklamy a souvisejících aktivitách.

    V porovnání s předchozím týdnem byl naměřen vyšší denní zásah v týdnu 16.3. - 22.3. nejen u hlavních online platforem, jako jsou Google, YouTube, Facebook, nebo Seznam, ale také u většiny zpravodajských webů (např. denik.cz, aktualne.cz, novinky.cz, seznamzpravy.cz a další). Například sledování videí na YouTube vzrostlo v posledních 2 týdnech o 40 %.

    V současné době tedy více než kdy dříve dávají smysl placené reklamy na YouTube, na Facebooku, nebo na zpravodajských webech. Zobrazení reklam na konkrétních zpravodajských webech můžeme ovlivnit například vytvořením whitelistů, se kterými máme zejména v rámci RTB kampaní, velmi dobrou zkušenost. 

    zdroj: median.eu

    Kromě zmiňovaného Facebooku Češi také více používají komunikační platformy. Na Messengeru nebo WhatsAppu nyní Češi průměrně stráví cca o 25-45 % více času.

    zdroj: median.eu

    Základní informace týkající se současných zájmů uživatelů můžeme získat například pomocí nástroje Google Trends.

    Při pohledu na trend hledanosti velmi obecných klíčových slov jako jsou koronavirus, zprávy, filmy, počasí a roušky, bylo zjištěno, že nárůst vyhledávání slova koronavirus je nejvíce zřetelný od 10.3.2020, kdy v ČR byly zrušeny akce nad 100 lidí. Nejvíce vyhledávání slova koronavirus vzrostlo v polovině března, kdy došlo k uzavření provozoven. Od poloviny března bylo nutné nosit roušky v MHD (v tuto chvíli můžeme v grafu níže pozorovat nárůst počtu vyhledávání klíčového slova roušky).

    V období, kdy lidé nejvíce řešili roušky a koronavirus, kles zájem o vyhledávání předpovědí počasí. Z grafu je ale patrné, že zájem o počasí postupně stoupá, naopak vyhledávání koronaviru a roušek již postupně ustupuje.

    zdroj: trends.google.com

    Ve chvíli, kdy většina populace na internetu řešila koronavirus, bylo pro značnou část firem velmi nevýhodné, pouštět jakoukoliv inzerci. Vzhledem k tomu, že se již křivka koronaviru postupně přibližuje křivce vyhledávání počasí, bude zanedlouho inzerce různých produktů, opět dávat smysl.

    Potřebujete poradit, jak nyní na efektivní online reklamu? Kontaktujte nás! Náš tým vám pomůže lépe pracovat s dostupnými daty, pomůže vytvořit efektivní kreativy i reklamní sdělení a vaši inzerci umístí tam, kde nejlépe oslovíme vaši cílovou skupinu.

     

    Martina Rosenkrancová

    Martina Rosenkrancová

    konzultant